Cílem studia magisterského programu herní design je poskytnout studujícím komplexní interdisciplinární vzdělání a rozvinout jejich umělecký talent v oblasti designu počítačových her. Program je akreditovaný v prezenční formě, a předpokládá tedy pravidelnou přítomnost ve výuce.
Po teoretické stránce rozvine analytické schopnosti a historické znalosti umožňujících poučenou práci s koncepty a tradicemi v rámci vlastní umělecké tvorby i v rámci obecnější reflexe média počítačových her. Teoretické předměty rovněž studující naučí rozumět hernímu publiku a místu her ve společnosti a kultuře.
Praktická část výuky se soustředí na trénink designérských dovedností a tvorbě herních prototypů, a to od papírových po digitální. Studenti a studentky si osvojí klíčové pracovní postupy v oblasti herního designu (např. level design, design herních mechanik apod.). Osvojí si také dovednosti v oblastech herní scenáristiky, herního zvuku, herní grafiky a animace a herní produkce.
Tvůrčí část studia rozvíjí schopnost originální, kreativní tvorby studujících, během níž své teoretické a praktické znalosti využívají k samostatné umělecké tvorbě.
Studium zahrnuje odbornou stáž v herním studiu umožňující studentům a studentkám aplikovat své nabyté znalosti a dovednosti a zvýšit možnosti uplatnění na trhu práce.
Během studia proběhnou hostující přednášky odborníků z praxe, a to zejména v předmětech Kapitoly z herního designu 1 a 2.
Absolventi a absolventky jsou připraveni pracovat na pozicích herního designéra, level designéra, herního scenáristy a kreativního manažera v herním studiu. Studium je připravuje na kreativní a originální autorskou tvorbu hry v samostatných projektech či menších týmech, ale také na práci v širších týmech při vývoji projektů s vyššími rozpočty. Jsou si je vědomi etických aspektů své tvorby a dokážou zhodnotit její kulturní a společenský dopad.
Obor se standardně studuje dva roky, tedy čtyři semestry. Níže uvedené povinné předměty jsou seřazeny podle ročníku a semestru, v němž se zapisují. Na konci prvního ročníku se odevzdává klauzurní dílo Herní prototyp za 12 kreditů a společně s ním se skládá Klauzurní zkouška; na konci druhého ročníku se odevzdává Absolventská hra za 19 kreditů.
Předmět Vývoj počítačových her je vypisován společně pro studenty a studentky FAMU, FF UK, VŠUP, MFF UK a koordinován na MFF UK. Jeho cílem je propojit studující se zájmem o různé aspekty herního vývoje (včetně designu), kteří budou společně pracovat na praktickém projektu.
V závěru studia se odevzdává také diplomová práce, která se zaměřuje na vybraný teoretický problém herního designu. Průprava pro psaní diplomové práce bude probíhat v předmětech Herní teorie 1 a 2 a Seminář analýzy počítačových her.
Během studia je třeba absolvovat Stáž v herním studiu za 8 kreditů o rozsahu minimálně 160 hodin.
Závazné a aktuální informace o studijním plánu naleznete ve Studijním informačním systému KOS. Na této stránce je uvádíme ve zkrácené podobě.
Název | Vyučující | Kredity | Ročník a semestr |
---|---|---|---|
Dílna 1 | Michal Berlinger | 4 | 1 / ZS |
Middleware 1 | Michal Berlinger | 3 | 1 / ZS |
Základy programování | Andrej Sýkora | 3 | 1 / ZS |
Digital Game Histories | Jaroslav Švelch, Jan Bernard | 2 | 1 / ZS |
Kapitoly z herního designu 1 | Michal Berlinger, Andrej Sýkora, Jaroslav Švelch a hosté | 3 | 1 / ZS |
Dílna 2 | Michal Berlinger | 4 | 1 / LS |
Middleware 2 | Michal Berlinger | 3 | 1 / LS |
Herní teorie 1 | Jaroslav Švelch, Tereza Krobová, Jan Bernard | 2 | 1 / LS |
Kapitoly z herního designu 2 | Michal Berlinger, Andrej Sýkora, Jaroslav Švelch a hosté | 3 | 1 / LS |
Herní prototyp | Michal Berlinger | 12 | 1 / LS |
Klauzurní zkouška | Jan Bernard | 1 | 1 / LS |
Dílna 3 | Michal Berlinger, Jaroslav Meloun | 4 | 2 / ZS |
Middleware 3 | Ondřej Paška | 3 | 2 / ZS |
Vývoj počítačových her | Jakub Gemrot (výuka na MFF UK) | 6 | 2 / ZS |
Herní teorie 2 | Jaroslav Švelch, Tereza Krobová, Kateřina Lukavská | 2 | 2 / ZS |
Seminář analýzy počítačových her | Tereza Krobová | 2 | 2 / ZS |
Dílna 4 | Michal Berlinger, Jaroslav Meloun | 4 | 2 / LS |
Absolventská hra | Jaroslav Meloun | 19 | 2 / LS |
Stáž v herním studiu | Michal Berlinger | 8 | - |
Anglický jazyk 3 | 3 | - | |
Anglický jazyk 4 | 3 | - |
Z této skupiny je nutné získat minimálně 8 kreditů.
Název | Vyučující | Kredity | Ročník a semestr |
---|---|---|---|
Herní scenáristika 1 | Marek Grajciar, Lubor Dohnal | 2 | - / ZS |
Herní scenáristika 2 | Marek Grajciar, Lubor Dohnal | 2 | - / LS |
Animace a grafika v počítačových hrách 1 | Ondřej Samohel, Jana Kilianová, Eliška Děcká | 2 | - / ZS |
Animace a grafika v počítačových hrách 2 | Ondřej Samohel, Jana Kilianová, Eliška Děcká | 2 | - / LS |
Základy interaktivní zvukové tvorby 1 | Tomáš Oramus, Pavel Kopecký | 2 | - / ZS |
Základy interaktivní zvukové tvorby 2 | Tomáš Oramus, Pavel Kopecký | 2 | - / LS |
Z této skupiny je nutné získat minimálně 6 kreditů.
Název | Vyučující | Kredity | Ročník a semestr |
---|---|---|---|
Produkce a distribuce her 1 | Lubor Kopecký | 2 | LS |
Produkce a distribuce her 2 | Lubor Kopecký | 2 | ZS |
Game Jam | Jaroslav Meloun | 1 | ZS/LS |
Introduction to Game Studies | Vít Šisler (výuka na FF UK) | 2 | ZS/LS |
Teorie interaktivních médií | Andrej Sýkora | 2 | ZS |
Gender a počítačové hry | Tereza Krobová | 2 | LS |
Game art a artové hry | Helena Bendová | 2 | ZS/LS |
Dále je nutné získat minimálně 4 kredity z povinně volitelných předmětů B2 (Dějiny a teorie umění, společenské vědy), volených z nabídky fakulty, a 8 kreditů z volitelných předmětů.
Studium je završeno Státní závěrečnou zkouškou (SZZ) neboli takzvanými státnicemi. Součástmi SZZ jsou kvalifikační práce (diplomová práce a absolventská praktická práce, tj. Absolventská hra) a ústní část. Zkušební komise je složená z pedagogů oboru herní design a jednoho externího odborníka. Ústní část zkoušky má následující průběh:
V rámci klauzur bude probíhat prezentace absolventské hry studenta doprovozená četbou posudků vedoucího a oponenta, diskusí s přítomnými a následným komentářem studenta. Student by měl osvědčit vědomí historických zdrojů a inspirací v rámci tvorby své absolventské hry, stejně jako schopnost analyzovat umělecká specifika svého díla, jeho potenciální efekty na hráče apod. (15 minut)
Student při obhajobě reaguje na posudky vedoucího a oponenta a na komentáře členů zkušební komise. Student by měl osvědčit schopnost zasadit svou magisterskou práci do kontextu vědeckých metod zkoumání dané oblasti, schopnost používat odbornou terminologii a hlubokou znalost tématu své závěrečné práce z hlediska teoretického i historického. (15 minut)